Historien om Viasat

Kommersiell TV har alltid varit ett debatterat ämne i Sverige och mycket av det beror på den reklam som finansierar verksamheten. Viasat är en av de största aktörerna på den svenska marknaden idag och har flera väldigt populära kanaler som kan ses av många människor. Nu senast skrev man svensk TV-historia när man som första kommersiella TV-bolag sände olympiska spel.

Diskussionerna innan Viasat började sända de olympiska spelen från ryska Sotji handlade mycket om att det var mängder med olika kanaler som skulle sända de olika idrotterna. Det pratades om att människor hade svårt att förstå var kanalerna fanns, vad som skulle sändas var och många trodde fortfarande att det var SVT som, precis som vanligt, skulle sända OS. Att Viasat köpte rättigheterna till OS kom för många svenskar som ett dråpslag, eftersom man har vant sig vid att det är reklamfria SVT som alltid har skött de sändningarna. Med tanke på att rättigheterna till stora idrottsevenemang blir att dyrare så hade SVT svårt att konkurrera och därmed lyckades Viasat inte bara köpa rättigheterna till vinter-OS i Sotji, utan också till sommar-OS 2016 i Brasilien. Med tanke på vad de presterade under sin första olympiska sändning så har bolaget alla möjligheter i världen att förvalta det på ett bra sätt.

Ett ständigt utvecklande företag

När TV3 startade 1987 i svensk TV var det första gången som människor kunde se på en kommersiell kanal. Efter det har populariteten stigit bland svenskarna och TV3 är precis som SVT och TV4 en klassisk kanal i det svenska TV-utbudet. Viasat har genom åren fokuserat mycket på att skapa kanaler som är mer nischade, vilket ZTV var ett tydligt exempel på. Kanalen startades 1992 och riktade sig till yngre människor med ett stort intresse för musik. 1989 startade också Viasat TV1000-kanalerna, ett kanalpaket som fokuserade på att enbart visa filmer för sina kunder. Dessa kanaler togs emellertid ur bruk och övergick 2012 till att heta Viasat Film. Viasat har under denna tid också lanserat mängder av olika kanaler för olika intressen. Natur, sport, dokumentärer och livsstilsprogram är alla ämnen som idag har egna TV-kanaler i Viasats utbud. Viasat ser med ett gott öga på tekniska utvecklingar, införandet av bredbands-TV är en av de sakerna, men framför allt har man en väl utbyggd funktionalitet när det gäller telefoner och surfplattor. Genom Viaplay har Viasats kunder en enorm möjlighet att följa sina intressen var man än kan tänkas befinna sig, vilket var mycket uppskattat bland annat under vinter-OS i Sotji. Ett företag som jobbar med just mediakoordineringen inom denna bransch är Mediaview Sverige AB.

Mer läsning om Viasats historia.